Zadbaj o jakość.
Idealnym sposobem jest robienie własnego makaronu. Masz wtedy nieograniczone możliwości, począwszy od typu aż po wykorzystanie ciekawych składników, jak chociażby mąki z kasztanów. Jeśli jednak kupujesz suchy makaron, zwróć uwagę, aby produkt pochodził z Włoch, mąka była bez konserwantów oraz sztucznych barwników i składała się w 100% z pszenicy durum. Nigdy nie rozgotuj makaronu, a jeśli to zrobiłeś – to go nie serwuj.
Sięgnij po mniej znane typy makaronów i dodatki.
Jest ponad 600 rodzajów makaronów, dlaczego więc ograniczać menu tylko do kilku? Dzięki temu zaciekawisz swoich klientów i łatwiej Ci będzie wyróżnić danie. Poszukaj ciekawych dodatków do makaronów - to połowa sukcesu. Pappardelle wspaniale komponuje się z królikiem, szafran doda szlachetności każdej paście, a wątróbka z szałwią znakomicie smakuje z tagliatelle.
Używaj różnych technik gotowania, które ożywią niejedno danie.
Dodając makaron do sosu na patelni nie tylko znakomicie go wymieszasz, ale także zagęścisz sos. Możesz także użyć grilla, aby nadać mu bardziej chrupiącą strukturę. A jeśli przygotowujesz Alfredo, ugotuj makaron w mleku - będzie naprawdę kremowy. Możesz także zmienić makaron w chrupiącą przekąskę, smażąc go w głębokim tłuszczu, a następnie używając jako dodatek bądź danie, czego znakomitym przykładem jest ravioli.
Zmień kolor pasty.
Można to robić na kilka sposobów. Jeśli sam przygotowujesz makaron, możesz dodać do ciasta różne składniki, jeśli gotowy – ugotuj go w odpowiednio doprawionym wywarze, aby wchłonął kolor i smak dodatku. Możesz otrzymać makaron w kolorze zielonym (barwiony pietruszką, bazylią lub szpinakiem), czarny (atramentem kałamarnicy), czerwony (uzyskany poprzez dodanie papryki, suszonych pomidorów lub buraków), brązowy (dzięki mące kasztanowej) albo złocisty (za sprawą szafranu).
Zaprezentuj danie w niebanalny sposób.
Wykorzystaj techniki prezentacji dań, które nadadzą twoim daniom niepowtarzalny wygląd. Białe talerze, miski z szerokim rantem, odpowiednio uformowany makaron, „gąsienica” to tylko niektóre z trików, które pomogą Ci osiągnąć zamierzony efekt. Pamiętaj, jemy oczami. Nawet najlepiej smakujące danie wymaga odpowiedniej prezentacji.
Zadbaj o wyjątkowość potraw.
Coraz więcej osób poszukuje potraw bez określonych składników, za które są często skłonni zapłacić więcej. Dlatego zaznacz, jeśli danie spełnia wymagania dietetyczne. Makarony bezglutenowe, bezjajeczne, z różnego rodzaju mąk, to coraz bardziej poszukiwane pozycje. Nie sposób pominąć także makaron „warzywny”. Vegetti z marchewki, batatów, cukinii czy buraków to istny rarytas, dla którego inspirację możesz znaleźć w klasycznych potrawach włoskich.
Stwórz apetyczną pozycję w menu.
A na koniec postaw kropkę nad „i”. Krótki i zwięzły opis w menu dopełni dzieła. Choć czasem warto użyć kluczowych słów, zachowaj umiar. Możesz nimi oddziaływać na zmysły (aromatyczny, soczysty), podkreślić jakość (włoski) czy nawet wywołać emocje (domowej roboty, tradycyjny). A może już masz danie w menu, które twoi goście uwielbiają? Daj je poznać innym i weź udział w konkursie!
A na koniec warto pamiętać, iż gotujemy dla naszych gości. Jeśli możesz, zapytaj ich o wrażenia, rozmawiaj z kelnerami, jakie są opinie na temat dań i zawsze sprawdzaj, co wróciło na talerzu. Często gość, który składa reklamację na temat dania, dostarczy więcej cennych informacji, niż ten, który danie zachwala.