Menu
Arbuz

Arbuz

Szczyt sezonu przypada od połowy czerwca do późnego sierpnia. Ten niesamowity owoc powinien się znaleźć w każdym menu!

Jak wybierać: Wybieraj jędrne, symetryczne arbuzy, bez wgnieceń i skaleczeń. Dojrzały arbuz powinien być ciemnozielony i mieć widoczne miejsce, którym stykał się ziemią (żółty obszar), co oznacza, że dojrzewał na słońcu. Możesz w łatwy sposób sprawdzić, czy jest odpowiednio ciężki jak na swój rozmiar, podnosząc go; lub wypróbuj nieco trudniejszą technikę – ostukanie – im pełniejszy dźwięk, tym lepiej. Arbuz przed zerwaniem powinien być dojrzały.

Gotowanie: Smakuje świetnie samodzielnie lub dodany surowy do sałatki. Jest idealny w napojach, również tych alkoholowych. Aby wydobyć nieco inny smak z tego wspaniałego owocu, można go grillować lub usmażyć w głębokim tłuszczu.

Pasuje do: cytryny, limonki, melona, czerwonej cebuli, jagód, kokosa, mięty, ogórków, pomidorów, sałaty, wołowiny, ostryg, krewetek, wieprzowiny, koziego sera, fety, chili, cynamonu, czekolady, kolendry.

Wskazówka: Arbuzy z pestkami są zwykle smaczniejsze, niż te bezpestkowe.

Brzoskwinie

Brzoskwinie

Mogą być zbierane od maja do końca września, w zależności od miejsca uprawy i pogody, ale zwykle szczyt sezonu przypada na lipiec oraz sierpień.

Jak wybierać: Intensywny kolor świadczy o dojrzałości, a wśród niektórych odmian towarzyszy mu również piękny zapach. Wybieraj brzoskwinie bez wgnieceń, zadrapań lub pomarszczonej skórki, które wydają się stosunkowo ciężkie jak na swój rozmiar. Brzoskwinie po zerwaniu cały czas dojrzewają.

Gotowanie: Wspaniale smakują zjadane świeże i surowe w sałatkach czy smoothies, ale równie dobrze można je wykorzystać na wiele innych sposobów. Można je piec, opiekać, grillować, podsmażać czy gotować we wrzątku. Można ich używać zarówno na słodko w dżemach, puddingach czy ciastach lub w daniach z drobiem, wieprzowiną albo cielęciną.

Pasują do: czosnku, gałki muszkatołowej, imbiru, kolendry, bazylii, mięty, wanilii, trawy cytrynowej, jagód, pomidorów, fenkułu, winogron, limonki, warzyw liściastych, śliwek, wiśni, mango, pomarańczy, masła, kremu, brandy, serka mascarpone, migdałów, orzechów pekan, kokosa, drobiu.

Wskazówka: Brzoskwinie doskonale komponują się z serem gorgonzola, jako że oba te produkty reprezentują owocowy i kremowy smak.  Możesz połączyć je w przystawce takiej jak crostini, podanej ze słodzonym serkiem kremowym i tymiankiem.

Śliwki

Śliwki

W zależności od ich odmiany, sezon na śliwki przypada w różnym czasie, ale z reguły trwa od czerwca do końca sierpnia, a czasem nawet października.

Jak wybierać: Wybieraj śliwki, które wydają się ciężkie w stosunku do swojego rozmiaru.  Powinieneś być w stanie lekko je ścisnąć. Mogą być nieco twardawe, jako że miękną już po zerwaniu, jednak nie mocno twarde, ponieważ wtedy nie staną się już słodsze. Dojrzałe śliwki powinny mieć głęboki i jednorodny kolor, słodki i owocowy zapach, i gładką skórkę.

Gotowanie: Pysze zarówno same, jak i jako składnik potraw. Można je piec, grillować, robić przecier, używać w sałatkach, zupach, plackach, ciastach i sosach.

Pasują do: migdałów, cynamonu, cytrusów, kasztanów, pieprzu, gałki muszkatołowej, ziela angielskiego, orzechów laskowych, miodu, wanilii, jagód, bourbonu, kurczaka, prosciutto, kaczki, porto, czerwonego wina.

Wskazówka: Kiedy chcesz podać je na surowo, ale bez skórki, wsadź je do wrzątku na około 15 sekund, następnie opłucz zimną wodą, a skórka łatwo odejdzie. 

Cukinia

Cukinia

Sezon na tego letniego kabaczka trwa od czerwca do końca sierpnia. Jest on dostępny w trzech kolorach: zielonym, żółtym i białym.

Jak wybierać: Wybierz średniej wielkości cukinię o głębokim kolorze, bez draśnięć i skaleczeń. Powinna mieć na końcu wilgotną łodygę, aby dłużej mogła zachować świeżość. Obchodź się z nią ostrożnie, bo to bardzo delikatne warzywo.

Gotowanie: W około 95% cukinia składa się z wody, więc nie wymaga długiego gotowania i smakuje rewelacyjnie na surowo, krótko podsmażana, duszona lub glazurowana. Używa się jej także w wielu potrawach wraz z innymi warzywami: pieczoną, grillowaną lub zapiekaną. Nie ma potrzeby obierania jej ze skórki.

Pasuje do: cytryny, pomidorów, kukurydzy, bakłażana, cebuli, serów, czosnku, oregano, tymianku, imbiru, bazylii, łososia, jajek, ryżu, kurczaka, czekolady.

Wskazówka: Aby zaserwować niskowęglowodanowe lub bezglutenowe danie, możesz z cukinii zrobić makaron!

Zielona fasolka szparagowa

Zielona fasolka szparagowa

Szczyt sezonu na nią przypada w lecie i można ją mieszać z podobną, żółtą odmianą.

Jak wybierać: Wybieraj intensywnie zielone fasolki, które powinny się łamać, gdy próbujesz je zginać. Zbyt duży rozmiar może oznaczać, że fasolka jest zbyt dojrzała.

Gotowanie: Najbardziej popularną techniką przygotowania fasolki jest krótkie przesmażenie na maśle, po uprzednim ugotowaniu jej na parze. Dobrym sposobem na zachowanie intensywności zieleni fasolki jest zblanszowanie jej, a następnie wsadzenie do lodowatej wody. Nie tak popularnym, ale świetnym sposobem na uatrakcyjnienie jej smaku jest zapiekanie i marynowanie lub użycie fasolki w zupie.

Pasuje do: oliwy z oliwek, masła, czosnku, koperku, cytryny, tymianku, bazylii, mięty, estragonu, bułki tartej, żółtej fasolki, ziemniaków, cebuli, papryki, fenkułu, pomidorów, kabaczka, kurczaka, wieprzowiny, indyka, krewetek, parmezanu, sosów teriyaki i sojowego.

Wskazówka: Jeśli to możliwe, do gotowania staraj się wybierać strączki podobnej wielkości, żeby gotowały się równomiernie.