Plating to sztuka sama w sobie – i najczęściej oparta na solidnej sztuce mięsa. Jak postępować, gdy to nie mięso jest głównym elementem dania? Wyjaśniamy to w tym artykule oraz w naszym kursie Akademii UFS „Sztuka nakładania na talerz”. To darmowa pigułka wiedzy przedstawiona w kilku krótkich filmach, która pozwoli zacząć przygodę z bardziej świadomym serwowaniem bezmięsnych dań.

Dekorowanie i podawanie wegetariańskich przystawek i sałatek

Serwowanie przystawek, pamiętaj o miejscu na oddech

Przystawka powinna sprawiać wrażenie lekkiej i zachęcać do dalszej konsumpcji. Można podać ją na większym talerzu, ale zostawić sporo pustej przestrzeni, na przykład po dwóch jego stronach – tak, by wyglądała delikatnie i elegancko.

Świetnym przykładem jest ten przepis na wędzone marchewki z wodorostami wakame i cytrusowym majonezem

Podawanie sałatek w linii prostej

Jeśli przejadły Ci się sałatki podawane w misce, czas na skorzystanie z geometrycznych form. Ułożenie składników sałatki w prostej linii daje niesamowite efekty wizualne. Składniki sałatki możesz nałożyć w centralnej części talerza, po jego bokach lub po przekątnej.

W tak podanych sałatkach świetnie sprawdzają się roladki z pasków warzyw (np. cukinii, marchwi, buraka) oraz garnisz w postaci kwiatów jadalnych i świeżych mikro ziół.

Podawanie sałatek

Układanie sałatki po łuku

Wariantem sałatki serwowanej w prostej linii jest podanie jej w łuku, czyli wypełnienie od ⅓ do ⅔ talerza przy rantach. Danie będzie wyglądać estetycznie, jeśli pozostałą przestrzeń zostawimy pustą, a sos umieścimy w kilku kroplach tuż obok składników. Świetną bazą do tak serwowanych sosów jest Majonez wegański Hellmann's, który posiada klasyczny smak, długo zachowuje świeżość i może być serwowany osobom nie jedzącym składników pochodzenia zwierzęcego.

Dania główne bez mięsa – jak je serwować w restauracji

Klasyczne podanie bezmięsnego dania głównego – podział talerza według godzin i wskazówek zegara

Jeśli przygotowywane przez nas danie posiada klasyczne elementy, takie jak białko, dodatek skrobiowy i dodatek warzywny, możemy skorzystać z tradycyjnego sposobu serwowania potraw zgodnie ze wskazówkami zegara.

Dania główne

Co może znaleźć się w poszczególnych sekcjach talerza?

  1. Białko: domowy kotlet roślinny, grillowany tempeh lub tofu, pieczone plastry seitanu lub gotowa alternatywa dla kotleta drobiowego The Vegetarian Butcher Jak Kurczak w Chrupiącej Panierce, który fantastycznie oddaje soczystość i chrupkość mięsnego odpowiednika.
  2. Skrobia: purée z ziemniaków lub innych warzyw, pieczone lub smażone ziemniaki, ryż lub kasze.
  3. Warzywa: każdy dodatek warzywny.

Tak ułożone składniki dania można połączyć sosem nałożonym na środku talerza lub wokół rantów.

Na baczność – serwowanie wegetariańskich dań głównych poprzez kompozycję i wysokość

Dania nie lubią być płaskie, zarówno w smaku, jak i w podaniu. Budowanie wysokości to zawsze ciekawe wyzwanie. W przypadku dań bez mięsa, możemy skorzystać z potencjału naturalnej formy stożkowych warzyw, które można postawić na talerzu. Mowa tu o marchwi i innych warzywach korzeniowych, porze, selerze naciowym czy szparagach.

Pomiędzy warzywami warto umieścić smażone kawałki rozpływającego się w ustach The Vegetarian Butcher Jak Kurczaka oraz delikatny, jasny sos.

Wielka micha – dania główne podawane w głębokich talerzach i naczyniach

Jedzenie serwowane w miskach nigdy się nie nudzi! Lubią je nie tylko goście, ale też szefowie kuchni. Ten plating pomaga bowiem wyeksponować kluczowe składniki dania, a te drugorzędne umieścić pod spodem.

W taki sposób możemy podać praktycznie każde danie, np. falafel na korzennym bulgurze z pieczonymi warzywami, mieszanką sałat i hummusem czy koreański ryż smażony z kimchi podany z jajkiem sadzonym i przyprawioną sosem sojowym pyszną alternatywą dla mięsa mielonego The Vegetarian Butcher Jak Mielone.

W okrągłych miskach fantastycznie prezentują się też okrągłe klopsiki. Możesz przygotować je samodzielnie, np. z soczewicy, ciecierzycy, tofu i różnych kasz oraz warzyw, albo skorzystać z błyskawicznych w przygotowaniu The Vegetarian Butcher Jak Klopsików. Posiadają mięsną konsystencję i delikatny smak, dzięki czemu można zastosować je w daniach z różnych zakątków świata. Zobacz nasze przepisy na:

Jak elegancko podawać wegetariańskie i wegańskie burgery?

Serwowanie potraw kuchni ulicznej wymaga dodatkowych umiejętności i wiedzy. Co zrobić, by bezmięsne burgery nie wyglądały po prostu… nudno?

  1. Okrągły talerz sprawi, że burger będzie wyglądał nieciekawie. Postaw na kwadratową lub prostokątną ceramikę, drewnianą deskę lub metalowy koszyk wyłożony papierem.
  2. Samotny burger nie prezentuje się dobrze. Serwuj go z dodatkami: frytkami, ziemniaczkami, chipsami, sałatką coleslaw lub innymi warzywami.
  3. Wybierając dodatki, postaw na takie, które kolorystycznie ożywią danie: frytki z batatów czy coleslaw z czerwonej kapusty. Dodadzą potrawie przyjemnych, wyrazistych barw.
  4. Pamiętaj, że sos jest jednym z ważnych składników burgera, zwłaszcza serwowanego z dodatkiem frytek czy pieczonych ziemniaków. Starannie dobierz małe miseczki do sosów, by dobrze prezentowały się z talerzem. Jeśli przygotowujesz danie w pełni roślinne, jako bazy do sosów użyj Majonezu wegańskiego Hellmann’s.

Odsłoń tajemnicę! Delikatnie przesunięta bułka, która odsłania soczysty kotlet i warzywne dodatki, to jeden z trików, który urozmaica sposób podania burgera. Nasi szefowie kuchni wykorzystali ją, tworzące recepturę na wegańskiego burgera z zielonymi dodatkami.

Co może znaleźć się w roślinnym burgerze? Opcji mamy naprawdę wiele. Możemy samodzielnie przyrządzić kotlet z najróżniejszych składników lub obsmażyć tofu, tempeh czy seitan. Te dodatki mogą jednak nie trafić w gusta miłośników mięsnych smaków. Zaproponuj im bułkę z The Vegetarian Butcher Jak Burger Supreme, soczystym kotletem oddającym smak i strukturę mięsa, lub z The Vegetarian Butcher Jak Kurczak, które są niemal nie do odróżnienia od drobiowych kąsków.

Strona Główna
Produkty
Przepisy
Wiedza
Menu