Najlepszą reklamą restauracji jest doskonała kuchnia i perfekcyjna obsługa. Jeśli tym dysponujesz – z pewnością już nie musisz martwić się o gości lub wystarczy poczekać, aż informacja o Twoim lokalu poniesie się pocztą pantoflową. Wtedy w marketing restauracji nie musisz już tyle inwestować.

Nie zawsze jednak to wystarcza. Jakie zatem narzędzia wykorzystać chcąc zwiększyć zainteresowanie ofertą restauracji? Zaprojektować plakaty i powiesić w okolicy? Wykupić emisję reklamy w radiu? A może skupić się wyłącznie na promocji restauracji w internecie? Na takie pytania nie ma jednej dobrej odpowiedzi!

Goście restauracji

Atuty i goście

Podczas planu marketingowego restauracji wiele zależy od charakteru restauracji i grupy klientów, z których chcemy uczynić naszych gości. Jeśli prowadzimy kantynę w biurowcu większość potencjalnych klientów mamy pod ręką – im warto zaproponować szybką obsługę, bogaty wybór dań i atrakcyjną cenę, a za jedyną reklamę wystarczy tablica z menu przy drzwiach wejściowych do budynku, wewnętrzny mejling z ofertą dnia lub aktualizowana lista dań na profilu Facebook. Oferta restauracji działającej w ramach kompleksu wypoczynkowego musi wpisywać się w propozycje ośrodka, a informacje o aktualnych promocjach restauracji powinny być przekazywane gościom podczas rejestracji i przypominana podczas korzystania przez nich z innych atrakcji ośrodka. Z kolei restauracja nastawiona na obsługę rodzin, z osobną salą zabaw dla najmłodszych, będzie mieć szanse na przyciągnięcie klientów dystrybuując ulotki w okolicznych przedszkolach lub szkołach podstawowych.

Już te trzy przykłady pokazują, że aby wybrać skuteczne narzędzia promocji dla restauracji trzeba dobrze przyjrzeć się sobie i swoim klientom. Decydując się na reklamę, należy przeanalizować ofertę i atuty restauracji oraz kluczowe aspekty przyciągające dotychczasowych klientów. Warto odnaleźć lub stworzyć wyróżniki, które pozwolą na zaoferowanie dań lub obsługi umożliwiającej wyróżnienie się wśród konkurencji. Może to być „największy schabowy w mieście”, rabat na zestaw zupa i drugie danie do godziny 14 lub kuchnia otwarta do północy. Jeśli nie wiesz, co wybrać jako wyróżnik restauracji – zrób badania terenowe, nawet takie w mikroskali: zapytaj stałych klientów, dlaczego wracają, co im najbardziej smakuje, co im się u Was podoba lub osoby mieszkające i pracujące w okolicy, dlaczego do Was nie zaglądają – jest za drogo, niesmacznie czy też nie odpowiada im obsługa? Takie informacje możesz też zebrać analizując opinie gości w serwisach typu zomato.com, TripAdvisor czy na Facebooku.

Internet i co dalej

Reklama w Internecie

No właśnie podczas pormocji restauracji – kluczowa jest obecność w internecie: prowadzenie strony internetowej restauracji, uzupełnienie lokalnych katalogów z ofertą gastronomiczną oraz stron opiniujących gastrobiznesy. Warto rozważyć też prowadzenie profilu restauracji na Facebooku (kliknij i zobacz jakie są najczęstsze błędy i jak łatwo ich uniknąć). Pozwala on na prezentowanie aktualnych promocji lub zmian w menu, ale daje też bardzo skuteczne narzędzia do prowadzenia działań reklamowych, jak geotargetowanie lub tworzenie wydarzeń oraz prezentowanie zdjęć przyrządzanych przez Ciebie potraw (jak fotografować potrawy dowiesz się z artykułu Tajniki fotografowania potraw).

Pamiętajmy jednak, że promując restaurację wyłącznie w internecie nie dotrzesz do wszystkich potencjalnych klientów. Dlatego ważną grupą docelową reklam restauracji są stali klienci. Do nich dotrzesz umieszczając plakat na drzwiach wejściowych, potykacz w korytarzu, kładąc ulotkę na stole, wieszając baner na budynku lub przekazując informację przez kelnerów. To dobry pomysł w przypadku okresowych promocji oraz zaproszeń na imprezy okolicznościowe, takie jak andrzejki czy bal karnawałowy. Event, impreza sezonowa w restauracji to także doskonała okazja na zaoferowanie czegoś więcej osobom, które już nas znają, ale także szansa na dotarcie do nowych klientów.

Zapytaj o coś ekstra

W swojej strategii marketingowej dla restauracji nie zapomnij też o ulotkach i plakatach – dystrybuowanych przede wszystkim w najbliższym sąsiedztwie. To wciąż bardzo skuteczne i relatywnie niedrogie narzędzia promocji restauracji i wzmacniania wizerunku lokalu.

Reklama restauracji

 

Na koniec warto wspomnieć o reklamie restauracji w lokalnej gazecie, radiu czy telewizji. Warto z niej skorzystać, bo zapewnia dotarcie z komunikatem do szerokiego grona odbiorców. Niestety wymaga największych nakładów finansowych. Zamawiając reklamę koniecznie negocjuj – oficjalne cenniki są najczęściej wyłącznie zaproszeniem do rozmów, a prezentowane w nich ceny udaje się znacząco zbić. Zapytaj też o dodatkowe możliwości wsparcia – być może w ramach umowy, gazeta zaproponuje Ci wpis na swoim profilu w mediach społecznościowych, radio zaprosi Cię do studia w ramach audycji o lokalnej kuchni, a telewizja rozda widzom kilka zaproszeń na Twoją imprezę, zapewniając przy tym dodatkową reklamę restauracji.

Pamiętaj, że najskuteczniejszą reklamą restauracji są zadowoleni goście, których „kupisz” smacznymi daniami i miłą obsługą. Jeśli zaś uznajesz, że warto reklamować restaurację, aby pozyskań nowych klientów – koniecznie zacznij od zastanowienia się, jakie są Twoje mocne strony i kogo najlepiej nimi zainteresować. Uważaj też na to, aby pod żadnym pozorem w swoich reklamach nie składać obietnic, których nie będziesz w stanie dotrzymać. Jeśli tak zrobisz – zamiast nowych klientów, będziesz mieć nowe problemy.

Znajdź więcej porad dotyczących MARKETINGU RESTAURACJI.