Biznes na kółkach

Food trucki od kilkudziesięciu lat sukcesywnie pojawiają się na ulicach, festiwalach kulinarnych, targach śniadaniowych, zlotach czy wydarzeniach kulturalnych w przestrzeni miejskiej. Wszystko zaczęło się w Stanach Zjednoczonych, a dziś z menu food trucków korzystają konsumenci na całym świecie.

Często za marzeniem o własnej restauracji stoi bariera finansowa, np. koszty wynajmu lokalu, zatrudnienie personelu i pieniądze na utrzymanie biznesu, dlatego food truck jest mobilną wersją restauracji, całkowicie niezależną i dającą możliwość na pokazanie swoich umiejętności kulinarnych w różnych lokalizacjach zarówno w kraju, jak i za granicą. Food truck to również pomysł na dodatkowy biznes w restauracji. Wyjście poza stacjonarne schematy i uczestnictwo we wszystkich eventach kulinarnych, promując lokal, budując pozycję restauracji w świadomości gości i proponując oryginalne menu przygotowywane specjalnie na daną okazję. 

Food truck – jak zacząć?

Podstawą sukcesu jest napisanie rzetelnego i dobrego biznesplanu, zakładającego rodzaj samochodu (inny do mobilnego grilla, inny do prowadzenia lodziarni na kółkach), jaki będzie najlepszy do prowadzenia mobilnego biznesu. Ponadto sprzęt do wyposażenia auta (agregaty, frytownice, mikrofalówki, lodówki, płyta grillowa, okap, rożen, bemary) oraz jakich przepisów należy przestrzegać podczas otwierania. Co więcej, jakie formy promocji biznesu mogą pomóc zaistnieć na rynku gastronomicznym (media społecznościowe, reklama w prasie, telewizji, radio).

Food truck pozwala stworzyć niepowtarzalną atmosferę wokół restauracji i wyjść poza stacjonarny charakter lokalu. To świetna okazja do bezpośredniego kontaktu szefów kuchni z gośćmi.

Food truck – kwestie formalne

Przed rozpoczęciem działalności gastronomicznej na kółkach, należy spełnić wszystkie wymagania sanitarne i otrzymać pozwolenie na prowadzenie food trucka. Na korzyść działa brak uiszczania podatku od nieruchomości ze względu na mobilny charakter biznesu, niemniej w zależności od lokalizacji, w której odbywać będzie się sprzedaż, możliwe są jednorazowe opłaty za użytkowanie konkretnej przestrzeni w określonym czasie. Koszty związane z działalnością są zarówno stałe, jak i zmienne, np. gaz, media, ubezpieczenie samochodu, produkty, opłaty postojowe, paliwo. 

Najsłabszym okresem w ciągu roku dla food trucków jest okres jesienno-zimowy, niemniej na sezonowość nie ma reguły. Są food trucki, które z powodzeniem funkcjonują przez cały rok, np. mobilne grille, pojawiając się w stałych punktach na mapach miast lub przemieszczając się po wielu festiwalach kulinarnych czy targach śniadaniowych.

Niskie wydatki w porównaniu z dobrym zyskiem, niezależność i absolutna dowolność w zakresie kulinarnej oferty, mobilność i kreatywność to niewątpliwie zalety, które przemawiają za prowadzeniem własnego food trucka. To doskonałe rozwiązanie dla szefów kuchni, którzy chcą zdobyć nowe doświadczenie i zaistnieć w branży jako mobilni trendsetterzy nowych smaków.

Znajdź więcej porad i ciekawostek dotyczacych prowadzenia własnej restauracji w GASTROSTREFIE

Chcesz mieć dostęp do wyjątkowych filmów i artykułów?

  • Rejestracja zajmie Ci tylko 30 sekund.
  • Oglądaj bez ograniczeń niezwykłe filmy i zainspiruj się.
  • Uzyskaj wgląd do pełnej treści artykułów stworzonych przez szefów kuchni z całego świata.
Załóż konto