Jak promować restaurację, aby goście odwiedzali nas przez cały tydzień, terminy na imprezy zamknięte były zarezerwowane na rok do przodu, a bilety na andrzejki lub bale sylwestrowe rozchodziły się tuż po uruchomieniu sprzedaży? 

Najlepszą reklamą restauracji jest doskonała kuchnia i perfekcyjna obsługa. Jeśli tym dysponujesz – z pewnością już nie musisz martwić się o gości lub wystarczy poczekać, aż informacja o Twoim lokalu poniesie się pocztą pantoflową. Wtedy w reklamę nie musisz już tyle inwestować.

Nie zawsze jednak to wystarcza. Jakie zatem narzędzia wykorzystać chcąc zwiększyć zainteresowanie ofertą restauracji? Zaprojektować plakaty i powiesić w okolicy? Wykupić emisję reklamy w radiu? A może skupić się wyłącznie na promocji restauracji w internecie? Na takie pytania nie ma jednej dobrej odpowiedzi!

Goście restauracji

 

Atuty i goście

Wiele zależy od charakteru restauracji i grupy klientów, z których chcemy uczynić naszych gości. Jeśli prowadzimy kantynę w biurowcu większość potencjalnych klientów mamy pod ręką – im warto zaproponować szybką obsługę, bogaty wybór dań i atrakcyjną cenę, a za jedyną reklamę wystarczy tablica z menu przy drzwiach wejściowych do budynku, wewnętrzny mejling z ofertą dnia lub aktualizowana lista dań na profilu Facebook. Oferta restauracji działającej w ramach kompleksu wypoczynkowego musi wpisywać się w propozycje ośrodka, a informacje o aktualnych promocjach powinny być przekazywane gościom podczas rejestracji i przypominana podczas korzystania przez nich z innych atrakcji ośrodka. Z kolei restauracja nastawiona na obsługę rodzin, z osobną salą zabaw dla najmłodszych, będzie mieć szanse na przyciągnięcie klientów dystrybuując ulotki w okolicznych przedszkolach lub szkołach podstawowych.

Już te trzy przykłady pokazują, że aby wybrać skuteczne narzędzia promocji dla restauracji trzeba dobrze przyjrzeć się sobie i swoim klientom. Decydując się na reklamę, należy przeanalizować ofertę i atuty restauracji oraz kluczowe aspekty przyciągające dotychczasowych klientów. Warto odnaleźć lub stworzyć wyróżniki, które pozwolą na zaoferowanie dań lub obsługi umożliwiającej wyróżnienie się wśród konkurencji. Może to być „największy schabowy w mieście”, rabat na zestaw zupa i drugie danie do godziny 14 lub kuchnia otwarta do północy. Jeśli nie wiesz, co wybrać jako wyróżnik restauracji – zrób badania terenowe, nawet takie w mikroskali: zapytaj stałych klientów, dlaczego wracają, co im najbardziej smakuje, co im się u Was podoba lub osoby mieszkające i pracujące w okolicy, dlaczego do Was nie zaglądają – jest za drogo, niesmacznie czy też nie odpowiada im obsługa? Takie informacje możesz też zebrać analizując opinie gości w serwisach typu zomato.com, TripAdvisor czy na Facebooku.

Internet i co dalej

Reklama w Internecie

 

No właśnie – kluczowa jest obecność w internecie: prowadzenie strony internetowej restauracji, uzupełnienie lokalnych katalogów z ofertą gastronomiczną oraz stron opiniujących gastrobiznesy. Warto rozważyć też prowadzenie profilu restauracji na Facebooku  (kliknij i zobacz jakie są najczęstsze błędy i jak łatwo ich uniknąć). Pozwala on na prezentowanie aktualnych promocji lub zmian w menu, ale daje też bardzo skuteczne narzędzia do prowadzenia działań reklamowych, jak geotargetowanie lub tworzenie wydarzeń oraz prezentowanie zdjęć przyrządzanych przez Ciebie potraw (jak fotografować potrawy dowiesz się klikając tutaj).

Pamiętajmy jednak, że promując restaurację wyłącznie w internecie nie dotrzesz do wszystkich potencjalnych klientów. Dlatego ważną grupą docelową reklam restauracji są stali klienci. Do nich dotrzesz umieszczając plakat na drzwiach wejściowych, potykacz w korytarzu, kładąc ulotkę na stole, wieszając baner na budynku lub przekazując informację przez kelnerów. To dobry pomysł w przypadku okresowych promocji oraz zaproszeń na imprezy okolicznościowe, takie jak andrzejki czy bal karnawałowy. Event, impreza sezonowa w restauracji to także doskonała okazja na zaoferowanie czegoś więcej osobom, które już nas znają, ale także szansa na dotarcie do nowych klientów.

Zapytaj o coś ekstra

Nie zapomnij też o ulotkach i plakatach – dystrybuowanych przede wszystkim w najbliższym sąsiedztwie. To wciąż bardzo skuteczne i relatywnie niedrogie narzędzia promocji restauracji i wzmacniania wizerunku lokalu.

Reklama restauracji

 

Na koniec warto wspomnieć o reklamie restauracji w lokalnej gazecie, radiu czy telewizji. Warto z niej skorzystać, bo zapewnia dotarcie z komunikatem do szerokiego grona odbiorców. Niestety wymaga największych nakładów finansowych. Zamawiając reklamę koniecznie negocjuj – oficjalne cenniki są najczęściej wyłącznie zaproszeniem do rozmów, a prezentowane w nich ceny udaje się znacząco zbić. Zapytaj też o dodatkowe możliwości wsparcia – być może w ramach umowy, gazeta zaproponuje Ci wpis na swoim profilu w mediach społecznościowych, radio zaprosi Cię do studia w ramach audycji o lokalnej kuchni, a telewizja rozda widzom kilka zaproszeń na Twoją imprezę, zapewniając przy tym dodatkowy rozgłos.

Pamiętaj, że najskuteczniejszą reklamą restauracji są zadowoleni goście, których „kupisz” smacznymi daniami i miłą obsługą. Jeśli zaś uznajesz, że warto reklamować restaurację, aby pozyskań nowych klientów – koniecznie zacznij od zastanowienia się, jakie są Twoje mocne strony i kogo najlepiej nimi zainteresować. Uważaj też na to, aby pod żadnym pozorem w swoich reklamach nie składać obietnic, których nie będziesz w stanie dotrzymać. Jeśli tak zrobisz – zamiast nowych klientów, będziesz mieć nowe problemy.

Chcesz zobaczyć więcej?

Załóż konto

Chcesz mieć dostęp do wyjątkowych filmów i artykułów?

  • Rejestracja zajmie Ci tylko 30 sekund.
  • Oglądaj bez ograniczeń niezwykłe filmy i zainspiruj się.
  • Uzyskaj wgląd do pełnej treści artykułów stworzonych przez szefów kuchni z całego świata.