Dla wielu z nich to wspaniała szansa na spożycie warzyw, owoców, roślin strączkowych czy pełnych ziaren, które korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Szefowie kuchni powinni dążyć do tego, aby tym gościom nie przeszkadzał brak smaku mięsa. Powinni być świadomi, że dania wegetariańskie są fascynujące, kolorowe, pyszne, pożywne i lekkie. W dzisiejszych czasach bardzo ważne są bowiem takie cechy dań, jak ich wartość odżywcza, lekkość i równowaga smaków. Ważne jest, byśmy mieli szansę sięgać po zdrowe posiłki.

Dziś wiele składników jest dostępnych przez cały rok. Jednak jeśli chodzi o przygotowanie menu, świadomi szefowie kuchni wiedzą, że sezonowość i jakość składników są głównymi czynnikami wzbogacającymi smak dań. Coraz więcej gości oczekuje dobrze zbilansowanych posiłków, które są lekkostrawne i sprzyjają ich zdrowemu  trybowi życia. Co jeszcze można zrobić, żeby spełnić ich oczekiwania? Używajmy ziół, owoców i warzyw, które mogą przyspieszać metabolizm. Korzystaj z nich, aby tworzyć lekkie i lekkostrawne dania.

Przyprawy

Pieprz czarny, imbir, pieprz cayenne, kurkuma, gorczyca, cynamon, kardamon i kumin to przyprawy, które przyspieszają metabolizm. Są dostępne przez cały rok.

Papryki

Jalapeno, cayenne, habanero – pikantne odmiany papryk, od tych łagodniejszych po naprawdę ostre, są uwielbiane przez szefów kuchni głównie ze względu na unikalny smak. Oprócz walorów kulinarnych cechują się również korzystnym wpływem na zdrowie. Zmniejszają łaknienie i przyspieszają metabolizm nawet o 25%, a wszystko to dzięki kapsaicynie – składnikowi, który odpowiada za poprawę krążenia krwi.

Dobrze komponują się z: anchois, bekonem, brokułem, cytrusami, czosnkiem, jajami, kalafiorem, kapustą, kokosem, kolendrą, miętą, migdałami, oliwkami, orzechami, pieprzem, pomidorami, wołowiną, wieprzowiną.

Pełne ziarna

Produkty pełnoziarniste to m.in. brązowy ryż, komosa ryżowa, pszenica, jęczmień, płatki owsiane i mąka razowa. Pozwalają one zachować energię na długi czas - sprawiają, że organizm zużywa więcej energii na trawienie, dzięki czemu czujemy się najedzeni i podjadamy mniej przekąsek. Dodatkowo nie powodują wzrostu poziomu cukru we krwi i są dostępne przez cały rok.

Jabłka

W starym przysłowiu: „jedno jabłko dziennie trzyma lekarza z dala ode mnie” może być wiele prawdy. Jabłka stymulują metabolizm, oczyszczają wątrobę i obniżają poziom cholesterolu i glukozy. Zawdzięczają to dwóm składnikom: polifenolowi i pektynie. Jabłka zawierają bardzo dużo pektyny, która sprawia, że idealnie nadają się na dżemy i galaretki. Inne owoce bogate w pektynę to: brzoskwinie, pomarańcze, grejpfruty i morele.

Dobrze komponują się z: burakiem, chrzanem, cynamonem, gruszkami, kapustą, orzechami, pomarańczami, twardymi serami, wieprzowiną. Aby poprawić trawienie, połącz jabłka z produktami wysokobiałkowymi.

Owoce cytrusowe

Pomarańcze, grejpfruty, mandarynki zawierają witaminę C, która przenosi tłuszcz do komórek, gdzie może być zamieniony na energię, szczególnie podczas wykonywania ćwiczeń. Badania potwierdzają, że odpowiedni poziom witaminy C w organizmie pozwala spalić do 35% więcej tłuszczu. Szefowie kuchni powinni również pamiętać o wykorzystywaniu skórki z cytrusów. Zawiera ona dużo korzystnych składników dla naszego organizmu. Niektórych nie znajdziemy w miąższu owocu. Ma również ogromny wpływ na smak potraw, który jest inny w miąższu i skórce.

Dobrze komponują się z: ananasem, bekonem, burakiem, cebulą, chili, cynamonem, cytryną, czekoladą, goździkami, kolendrą, limonką, mango, marchewką, kawą, jabłkami, miętą, migdałami, oliwkami, rabarbarem, rozmarynem, twardym serem, rybami, szparagami, szafranem, truskawkami, wołowiną, tymiankiem.

Kapustowate (rodzina kapustowatych)

Brokuł, kapusta, kalafior, brukselki, jarmuż, pak choi. Większość z nich zawiera mnóstwo witamin i minerałów: kwas foliowy, witaminę K, A i C. Fitoskładniki pomagają ograniczyć stan zapalny i obniżają ryzyko rozwoju nowotworu. Są bogate w błonnik, ale są też niskokaloryczne, dzięki czemu wywołują poczucie sytości, ale zapobiegają przejedzeniu.

Dobrze komponują się z: bekonem, cebulą, chili, czosnkiem, gałką muszkatołową, jabłkami, cielęciną, jajami, kurczakiem, marchewką, owocami morza, truflami, wieprzowiną, wołowiną, ziemniakami, kasztanami, imbirem.

Polecany przepis

Sałatka z pieczonych sezonowych warzyw z lekkim dressingiem

Sałatka serwowana na gorąco idealnie sprawdza się w zimowym sezonie. Jej zaletami są zarówno rozgrzewające właściwości, jak i łatwo dostępne warzywa korzeniowe. Ich lekkie przypieczenie w skórce wydobędzie z sałatki nie tylko aromat, ale również głębię smaku.

Sprawdź przepis