![Autor: Tomasz Rusik](/dam/global-ufs/mcos/nee/poland/autorzy-artykułów-fotki/Tomek_Rusik.jpg)
W przeciągu ostatnich sześciu lat ilość odwiedzin w europejskich restauracjach spadła o 3%. Restauratorzy i szefowie kuchni muszą zacząć wprowadzać zmiany, by spełnić potrzeby klientów – a tym samym osiągnąć lepsze rezultaty niż w zeszłym roku.
![](/wiedza/gotowanie/sezonowy/menu-na-jesien-i-zime/trend-na-marzec/_jcr_content/parsys/content/image.img.png/1571221755539.png)
Motywacje do jedzenia poza domem i potrzeby, które może spełnić wyjście do lokalu, są zależne od wieku. Jakie trendy są widoczne wśród różnych pokoleń gości restauracji?
![](/wiedza/gotowanie/sezonowy/menu-na-jesien-i-zime/trend-na-marzec/_jcr_content/parsys/content/image_1421588698.img.png/1571221743501.png)
Wiedzą, czego oczekują od restauracji. Posiadają dużą siłę nabywczą i to jakość, a nie cena, jest dla nich najważniejsza. Zdecydowana większość (84%) najchętniej wybiera restauracje typu causal dining, a w menu ceni sobie pozycje będące mieszanką znanych im potraw z nowymi smakami oraz lżejsze dania. Baby boomersi używają nowych technologii i mediów społecznościowych inaczej niż młodsi. Ponad połowa z nich sprawdza menu restauracji online na komputerze, ale sporadycznie korzystają ze smartfonów.
Jak zachęcić baby boomersów do odwiedzenia Twojej restauracji?
- Podkreślaj jakość produktów i potraw
- Unowocześnij tradycyjne dania
- Aktualizuj menu w Internecie
![](/wiedza/gotowanie/sezonowy/menu-na-jesien-i-zime/trend-na-marzec/_jcr_content/parsys/content/image_1601471342.img.png/1571221730682.png)
Wiele z nich tworzy pary, których dzieci są już samodzielne. Cena nie jest dla nich kluczowa. Dużo ważniejsza jest wygoda, jakość jedzenia i obsługi klienta. Cenią autentyczność, świeżość i wytwory domowej roboty. Część z nich dużą wagę przykłada do jedzenia organicznego.
Jak zachęcić pokolenie X do odwiedzenia Twojej restauracji?
- Podkreślaj jakość produktów i potraw
- Postaw na wyjątkową obsługę klienta
- Stwórz przytulną atmosferę
![](/wiedza/gotowanie/sezonowy/menu-na-jesien-i-zime/trend-na-marzec/_jcr_content/parsys/content/image_1107814039.img.png/1571221718794.png)
Millenialsi spędzają najmniej czasu ze wszystkich pokoleń na przygotowaniu jedzenia. Jednak coraz więcej z nich kupuje jedzenie na wynos lub zamawia je do domu – deklaruje to 62 proc. millenialsów. Zabiegani młodzi ludzie korzystają z aplikacji do zamawiania jedzenia.
![](/wiedza/gotowanie/sezonowy/menu-na-jesien-i-zime/trend-na-marzec/_jcr_content/parsys/content/image_742803033.img.png/1571221706996.png)
Czy to oznacza koniec tradycyjnych restauracji? Nie, wcale nie oznacza to, że millenialsi nie jedzą na mieście. Od samych potraw ważniejsze jest jednak unikalne doświadczenie. Można je tworzyć w oparciu o ciekawą historię miejsca, niespotykany design sali, wyjątkową obsługę klienta. Millenialsi są odkrywcami i lubią być pierwszymi, którzy dowiedzą się o nowej restauracji czy menu sezonowym.
Jak zachęcić millenialsów do odwiedzenia Twojej restauracji?
- Bądź obecny w aplikacjach do zamawiania jedzenia oraz w mediach społecznościowych
- Twórz autentyczne miejsce z historią
- Dawaj bodźce do odwiedzenia Twojej restauracji (zmienne menu czy dni tematyczne)
![](/wiedza/gotowanie/sezonowy/menu-na-jesien-i-zime/trend-na-marzec/_jcr_content/parsys/content/image_568869702.img.png/1571221694574.png)
Choć nastolatkowe nie mają wysokich dochodów, zdecydowana większość (78%) deklaruje, że wydaje większość swoich pieniędzy na jedzenie. Lokale gastronomiczne – food courty w centrach handlowych, kawiarnie i bary – są dla nich ważnymi miejscami, w których mogą swobodnie spędzić czas ze swoimi znajomymi. W jedzeniu lubią eksperymenty i nowe doświadczenia, ale nie zawsze dbają o zdrowie.
Jak zachęcić pokolenie Z do odwiedzenia Twojej restauracji?
- Stwórz przestrzeń, w której będą mogli spędzić czas ze znajomymi (np. zaoferuj darmowe wifi)
- Zaproponuj przekąski i menu inspirowane street foodem
- Bądź obecny w mediach społecznościowych