Dla większości restauracji, cateringów i kantyn, w styczniu kończą się duże uroczystości. Nadchodzi czas, by pochylić się nad codzienną pracą, porozmawiać o oczekiwaniach gości i stworzyć nowe propozycje dotyczące menu, personelu czy procesów w kuchni.
Jak dla wielu Szefów kuchni wygląda takie planowanie? Warto zacząć od spotkania z całym zespołem, aby poświętować sukcesy i określić wyzwania na przyszły rok.
Ważnym elementem są rozmowy z kolegami i koleżankami w branży. Spotykanie się, testowanie nowych potraw i wspólne poznawanie panujących trendów pozwala na ulepszenie własnego menu.
Na początku roku pojawia się też silniejsza motywacja do zmian: rozbudowy kuchni, wyremontowanie sali czy zmiana technologii. Zaplanowane inwestycje pozwalają na pilnowanie kosztorysów i zmniejszenie ryzyka pojawienia się niespodziewanych kosztów w trakcie roku.
Dla właścicieli to też ważny czas na podejmowanie decyzji biznesowych.
Jednak nie wszyscy mogą sobie pozwolić na tworzenie długoterminowych planów na początku roku. Przykładem są górskie restauracje, które zaraz po Sylwestrze rozpoczynają sezon ferii zimowych oraz wyjazdów na narty. Dopiero po świętach wielkanocnych mogą pozwolić sobie na planowanie.
Nowy rok to świetny czas na rewizję aktualnego menu i wprowadzenie nowości. Jakie zmiany planują Szefowie kuchni?
Zmiany są często efektem nowych oczekiwań gości dotyczących lokalnych produktów oraz rodzimej kuchni.
O rozwoju powinniśmy pamiętać zawsze – jednak dopiero po zakończeniu grudniowych imprez okolicznościowych możemy pozwolić sobie na ich rozplanowanie. Podczas, gdy jedni chcą się szkolić pod okiem lokalnych Szefów kuchni, inni rezerwują wyjazdy zagraniczne.
Kolejnym ważnym okresem na szkolenia jest jesień, kiedy możemy wygospodarować chwilę czasu przed grudniowymi spotkaniami świątecznymi i sylwestrem.
Z jednej strony czeka nas rekrutowanie dobrego i stałego zespołu, z drugiej strony - nieustanna praca nad jego rozwojem. To ważne zadanie dla właścicieli restauracji, którzy muszą ustalić zakresy obowiązków.
O silny zespół muszą też zatroszczyć się Szefowie kuchni. To często od nich zależy, czy młodzi pracownicy zostaną odpowiednio przeszkoleni do pracy w kuchni oraz to, czy nie pojawią się wewnętrzne bariery do tworzenia stabilnego zespołu.
Ostatecznym celem na nowy rok dla wielu z nas jest zrozumienie naszych gości i wprowadzenie rozwiązań, które odpowiedzą na ich oczekiwania. Świetnie przygotowane danie to tylko jeden z elementów doświadczenia, po jakie klienci przychodzą do restauracji.
Goście restauracji są też coraz bardziej kulinarnie wyedukowani i niełatwo ich zaskoczyć. Jednymi z czynników są coraz częstsze i dalsze podróże. Innym – popularność programów kulinarnych w telewizji.
Zapowiada się, że nowy rok będzie czasem intensywnych zmian. Niech nam się wiedzie!