Gdy prowadzisz kuchnię komercyjną, pamiętanie o alergiach i preferencjach wszystkich gości może być trudne. Dlatego opracowaliśmy praktyczną listę kontrolną dla pracowników zaplecza i frontu restauracji, która ułatwi im właściwe postępowanie.

  • Lista kontrolna dla kierownictwa — obsługa gości z alergiami lub nietolerancją glutenu

    1. Czy pracownicy mają świadomość specjalnych wymagań dietetycznych?
    2. Czy jest dostępny program szkoleń w celu poprawy świadomości personelu?
    3. Czy opracowano plan ciągłego szkolenia na temat nowych procedur i nowych alergii?
    4. Czy zastosowano proces certyfikacji, którym można pochwalić się gościom?
    5. Czy przygotowano plan działania w przypadku wystąpienia ciężkiej reakcji alergicznej u gościa restauracji?  
    6. Co robią inne restauracje w zakresie serwowania posiłków wolnych od alergenów?

    Lista kontrolna dla pracowników frontu restauracji — komunikacja z gośćmi i kuchnią

    1. Czy szczególne wymagania żywieniowe gości są dokładnie omawiane?
    2. Czy są dokładnie wyjaśniane pracownikom kuchni?
    3. Czy coś jeszcze należy wyjaśnić gościom po uzyskaniu informacji zwrotnej z kuchni?
    4. Czy podczas serwisu kuchnia może potwierdzić zastosowanie się do szczególnych wymagań?
    5. Czy doświadczenie klienta po otrzymaniu dania i po zakończonym posiłku potwierdza, że wszystko zostało zrobione właściwie?
    6. Czy zaobserwowano cokolwiek, o czym można by poinformować kierownictwo, aby udoskonalić proces komunikacji?

    Lista kontrolna dla pracowników kuchni — przygotowywanie bezpiecznych posiłków dla osób z alergiami lub nietolerancją glutenu

    1. Czy wszystkie produkty są wyraźnie oznaczone?
    2. Jakie składniki w menu często powodują reakcje alergiczne?
    3. Czy są dania, które można łatwo zmodyfikować dla gości mających szczególne wymagania dietetyczne?
    4. Jakich produktów/dań nie można zmodyfikować dla gości mających szczególne wymagania dietetyczne?
    5. Czy wydzielono obszar kuchni lub elementy wyposażenia w celu zapobiegania zanieczyszczeniu krzyżowemu alergenami?
    6. Czy wdrożono system pozwalający wyraźnie oddzielić zamówienia zwykłe od tych dla gości ze szczególnymi wymaganiami?
    7. Czy podczas wydawania dań do serwisu potwierdzono ich przygotowanie zgodnie ze szczególnymi wymaganiami?