Podczas gdy większość z nas wciąż jeszcze mówi o millenialsach, na linii startowej ustawia się już kolejne pokolenie. Pokolenie Z stawia przed naszą branżą ogromne wyzwania. Im lepiej jako szef kuchni poznasz ich nawyki i przyzwyczajenia, tym lepiej będziesz w stanie przygotować na nie swoje menu, komunikację i serwis.

Żadne pokolenie wcześniej nie znało się lepiej na odżywianiu i nie miało większej świadomości, czym jest dobra i zła dieta. I właśnie dlatego jedzenie na bazie roślin stanowi tak ważny czynnik sukcesu dla gastronomii przyszłości.

Pokolenie Z – co to takiego, kogo i od kiedy do niego zaliczamy

Kto należy do pokolenia Z?

Według Wikipedii to wszyscy urodzeni między rokiem 1997 a 2012 r.

Jak wyglądają zachowania konsumenckie „zetek”?

Typowy przedstawiciel pokolenia Z nie podejmie decyzji o zakupie bez zasięgnięcia informacji w swoim gronie przyjaciół – online i w realu. Ponadto oczekuje natychmiastowego zaspokojenia swoich potrzeb.

Czego od restauracji, diety i jedzenia oczekują przedstawiciele pokolenia „zet”?

#1: Pokolenie Z a jedzenie: indywidualizm, świadomość w aspekcie zdrowia i ekologii, wrażliwość na koszty

 

Każdy lubi co innego: Istnieje popyt na dania indywidualne.

Pokolenie Z oczekuje świeżego menu z możliwością indywidualnych zmian oraz ciekawymi i pełnymi smakami. Zdaniem amerykańskich ekspertów z branży gastronomicznej z Technomic, największym priorytetem członków tego pokolenia jest możliwość indywidualnego komponowania potraw oraz dostosowywania wielkości porcji1.

Różnorodność i międzynarodowość są dla nich całkowicie normalne, dlatego  kuchnia międzynarodowa nie jest już niczym szczególnym. A zatem potrawy z całego świata również nie stanowią już unikalnej oferty.

Przedstawiciele pokolenia Z byli wychowywani przez rodziców, którzy preferowali przede wszystkim produkty naturalne jako przekąski dla swoich dzieci2. Dlatego reagują bardzo pozytywnie na takie słowa, jak „świeży”, „bio” czy „ekologiczny”. Zdrowe odżywianie jest dla nich ważne, dlatego oferując potrawy na bazie roślin, z pewnością trafisz w ich gusta.

Jedzenie musi być dobre: dla środowiska i dla zdrowia.

Ten, kto dorastał w dobie zmian klimatycznych, kurczących się zasobów i rosnącej świadomości ekologicznej, będzie wybierał restauracje pod kątem przyjazności dla środowiska i zrównoważonego rozwoju. Oferując opakowania nadające się do ponownego wykorzystania, regionalne i sezonowe potrawy, ale również różnorodne dania roślinne z możliwością indywidualnego skomponowania, sprawiasz, że Twoja restauracja staje się jeszcze bardziej atrakcyjna dla pokolenia Z.

W restauracji czy knajpie liczy się cena: Im taniej, tym lepiej.

Podczas gdy w starszych pokoleniach na wybór restauracji cena wpływa w 45%, to w przypadku pokolenia Z już 55% jej przedstawicieli preferuje restauracje oferujące niższe ceny3. Wprawdzie wielu z nich wciąż mieszka z rodzicami lub chodzi jeszcze do szkoły, ale mimo to generacja ta ma do swojej dyspozycji więcej pieniędzy niż którekolwiek pokolenie wcześniej3.

#2 Dieta „zetek”: przekąski, przekąski, przekąski

Jak prognozowała Hanni Rützler w Food Trends 2020, wśród przedstawicieli pokolenia Z rośnie trend jedzenia przekąsek. Podczas gdy pokolenia wcześniej oszczędzały w szczególności na dodatkach, pokolenie Z chętnie sięga po przekąski między głównymi posiłkami, wybierając dodatki w miejsce dania głównego2, na wzór śródziemnomorskiej kultury jedzenia lub przystawek w kuchni lewantyńskiej.

Co robić? Proponuj mniejsze porcje zestawione ze smoothie, świeżymi dipami, jak np. humusem lub guacamole, warzywami lub szaszłykami saté, mniejszymi daniami typu bowl food lub innymi dostępnymi przez cały dzień przekąskami.

#3 Wybór lokalu - recenzje, polecenia i opinie liczą się najbardziej

Pokolenie Z kieruje się w swych wyborach poleceniami i komentarzami, których szuka i które znajduje na Snapchacie, Instagramie i Twitterze. Dlatego też obecność na tych kanałach oraz gotowość do podejmowania na nich dialogu z gośćmi mają dziś decydujące znaczenie.

Foodporn i zdjęcia jedzenia

Przedstawiciele tego pokolenia oczekują również, by restauracje i potrawy dobrze prezentowały się na Instagramie – a więc by można było się na ich tle odpowiednio sfotografować. W im bardziej indywidualny i niecodzienny sposób przyrządzisz swoje oparte na produktach roślinnych dania typu bowl food, burgery i przystawki i im bardziej ekologiczny i świadomy wizerunek zaprezentujesz, tym częściej i chętniej Twój lokal będzie polecany dalej.

U przedstawicieli pokolenia Z zapunktujesz też wyselekcjonowanymi zdrowymi potrawami, komunikacją na Instagramie oraz nowoczesnym wystrojem.

 

1 Technomic Generational Trend Report 2016
2 npd Group, Guide to Gen Z
3 Technomic Foodservice: Gen Z and its Impact on Foodservice 2016