Marynować czy nie?

Oto jedno z najczęstszych pytań w tym temacie – czy należy marynować warzywa przed grillowaniem? Odpowiedź zależy od oczekiwanych efektów oraz rodzaju użytego warzywa.

Twarde warzywa (ziemniaki, marchew) nie wchłaniają tak dobrze marynaty. Można oczywiście zamarynować je, jednak aromat nie przejdzie do ich wnętrza i znajdzie się tylko na powierzchni. Okres marynowania powinien być długi – nawet do 12 godzin.

Warzywa o średniej twardości, na przykład szparagi czy papryka, można marynować do kilku godzin. Wciąż nie mają jednak one takiej chłonności, która zapewniłaby równe rozprowadzenie się marynaty.

Dopiero warzywa miękkie, jak cukinia, bakłażan czy pieczarki zyskują najwięcej w procesie marynowania. Ich chłonność pozwala na zatrzymanie jak najwięcej smaku w potrawie. Co ważne, nie należy ich marynować dłużej niż 30 minut – inaczej uwolnią wodę i stracą jędrność. 

Marynaty do grillowanych warzyw

Klasycznie marynata powinna łączyć wiele smaków i zawierać składniki kwaśne, tłuszcz oraz przyprawy. Najprostszą marynatą jest więc mieszanka octu, oleju oraz przypraw – w tym soli i pieprzu.

Możemy jednak puścić wodze fantazji i wybrać inne marynaty, które świetnie podkreślą naturalny aromat warzyw. Oto kilka propozycji.

  1. Białe wino + oliwa z oliwek + skórka cytryny + Rozmaryn z Maroko Knorr
  2. Czerwone wino + ocet balsamiczny + bazylia + Oregano z Turcji Knorr
  3. Sok z pomarańczy + olej orzechowy + Tymianek z Polski Knorr
  4. Ocet ryżowy + olej sezamowy + sos sojowy + Pieprz czarny mielony z Wietnamu Knorr
  5. Burbon + maślanka + syrop klonowy + Papryka ostra z Hiszpanii Knorr

 

Spice pairing – jak doprawić warzywa z grilla?

Jeśli nie chcemy marynować twardych warzyw przed grillowaniem, warto natrzeć je mieszanką przypraw lub przyprawić po ugrillowaniu. Jakie przyprawy pasują do tych warzyw?

Jak podawać grillowane warzywa?

Grillowane warzywa mogą stanowić pełnowartościową przystawkę, ale też jej składnik – na przykład w grzankach z grillowaną papryką i kozim serem. Można podać je w sałatce wegetariańskiej lub mięsnej lub razem z makaronem i oliwą. Jeśli zostaniemy z ich nadmiarem, możemy z resztek przygotować zupę krem z grillowanych warzyw.

Warzywa z grilla mogą stanowić dodatek do głównego dania, ale same mogą także stać się daniem głównym. Wyśmienitą propozycją jest grillowany seler z warzywnym demi-glace i dodatkami – młodymi ziemniakami oraz sałatką ze smażonych warzyw.

Nie ma zatem wątpliwości, że mogą znaleźć się niemal w każdej pozycji w menu. Nic, tylko wrzucać na ruszt!

Warzywa nie są nudne! Aby dowiedzieć się, jak wykorzystać ich potencjał sprawdź kurs online Akademii UFS „Kuchnia na bazie roślin”. Poznasz przepisy kuchni roślinnej, które zachwycają smakiem i aromatem. Nie czekaj – sprawdź!

Znajdź więcej porad dotyczących GRILLOWANIA i przygotuj się na sezon grillowy.