Moda na ograniczanie spożycia mięsa, a wegetariańskie menu w restauracji i gastronomia

Ostatnie lata zmieniają nasze nawyki żywieniowe. Chcemy jeść bardziej zdrowo, świeżo i kolorowo – tak, by dostarczać swojemu organizmowi odżywczych składników. Naszymi wyborami wspieramy małych, lokalnych dostawców oraz ekologiczne inicjatywy. Jesteśmy podatni na globalne trendy, wśród których kluczowym jest ograniczanie spożycia mięsa.

Być może dostrzegasz tę zmianę, ale wciąż nie widzisz w niej powodu do zmieniania swojego menu. Jest jednak wiele powodów, aby to zrobić – i włączyć do swojej karty dania wegetariańskie oraz wegańskie. Dlaczego warto wprowadzić bardziej zielone menu?

Propozycja dania z menu wegetariańskiego - wegetariańskie tacos

Naszym celem jest gościć – odpowiadamy więc na potrzeby tych, którzy odwiedzają nasze restauracje, korzystają z cateringów czy zamawiają potrawy na wynos. A goście zmieniają się i do ich nowych oczekiwań powinniśmy jak najszybciej się dostosować.

Jeśli więc goście Twojej restauracji coraz częściej pytają „czy jest coś bez mięsa”, „co wegetariańskiego mogę zjeść”, „chciałabym zjeść coś roślinnego, co polecacie?”, to znak, że wprowadzenie choć kilku opcji bezmięsnych jest dla Ciebie koniecznością.

Opcja bezmięsna – aby przyciągać więcej klientów do restauracji

Goście odwiedzają lokale w grupach – rodzin, przyjaciół czy kolegów i koleżanek z pracy. Jeśli przynajmniej jedna osoba nie je mięsa lub ogranicza jego spożycie, cała grupa wybierze restaurację z choć jednym daniem roślinnym, tak, by każdy mógł cieszyć się posiłkiem.

To samo dotyczy zamówień na wynos. Często posiłki do domu zamawiają rodziny, grupy znajomych czy osoby wspólnie pracujące. Dużo łatwiej jest zamówić z lokalu, który posiada opcje bezmięsne i pozbawione alergenów, niż wybierać dania z kilku restauracji.

To dlatego włączenie dań wegetariańskich w menu oznacza większy zarobek – nie tylko na samych tych daniach, ale nawet na grupach, w których większość osób nie stroni od mięsa.

Ciekawe i wyróżniające się danie wegetariańskie

Jeśli zauważasz zwiększone zapotrzebowanie na dania wegetariańskie, możesz być pewny, że tę samą zmianę rynku obserwuje Twoja konkurencja. Ci, którzy jako pierwsi rozszerzą swoją kartę o potrawy bezmięsne, mają większą szansę zostać zapamiętani przez gości – i zyskać lojalność tych, którzy unikają potraw pochodzenia zwierzęcego.

Jeśli więc sądzisz, że kuchnia wegetariańska jest przyszłościowa, ale moment na zmiany w karcie jeszcze nie nadszedł – możesz być w błędzie. Być może to właśnie najlepszy czas na stworzenie bardziej zielonego menu – i dzięki zmianie już teraz wyprzedzisz swoich konkurentów w walce o nowych gości.

Oferta wegetariańska to optymalne zarządzanie budżetem restauracji

Wśród szefów i szefowych kuchni panuje także mit, że dania wegetariańskie mają wyższy food cost od mięsnych. Wszystko zależy od tego, na jakie produkty postawisz. Roślinne alternatywy nabiału, jak napoje migdałowe czy kokosowe, jogurty na bazie soi czy kokosa, roślinne śmietanki zwykle kosztują więcej od tradycyjnych składników. Mimo to warto rozważyć ich użycie. Osoby, które decydują się na dania roślinne, są mniej wrażliwe cenowo i gotowe zapłacić więcej za danie, gdyż wydają więcej podczas zakupów spożywczych i mają świadomość poziomu cen roślinnych alternatyw.

Przychód z dań wegetariańskich

Jeśli nasi goście nie będą gotowi na poniesienie wyższych kosztów, możemy przygotować wyśmienite roślinne potrawy z tanich, powszechnie dostępnych produktów – warzyw korzeniowych i kapustnych, kaszy czy fasoli.

Aby zapewnić swojej restauracji zyski na daniach wegetariańskich, postaw więc na przykład na:

  • zupę-krem z korzenia pietruszki i gruszek,
  • bezmięsny tatar z marynowanych warzyw z rukolą i roślinnym parmezanem,
  • fasolę zapiekaną z jabłkiem i tymiankiem, podawaną z purée ziemniaczanym i świeżą sałatką,
  • spaghetti Napoletana z sosem pomidorowym przełamanym bazylią,
  • „stek” BBQ z plastrów czerwonej kapusty podawany z frytkami.

Ich składniki to stosunkowo niewielki koszt w porównaniu z mięsem, które mocno kurczy się w trakcie obróbki. Dzięki takim pozycjom w karcie wyprzedzisz konkurencję, poszerzysz grono swoich gości i zapewnisz restauracji zyski.

Kuchnia roślinna to nie rewolucja

Wprowadzenie dań kuchni roślinnej do karty nie musi oznaczać rewolucji w kuchni. Można niskim nakładem pracy i kosztów wprowadzić jedno-dwa nowe dania, korzystając ze sprawdzonych produktów i przepisów, które znajdziesz w naszej bazie. Pozwoli nam to uzyskać atrakcyjną ofertę dla osób, które nie jedzą mięsa, unikają go lub – po prostu! – chcą skosztować czegoś nowego, a tym samym zwiększyć ruch w swoim lokalu.

Powodzenia!

Produkty
Przepisy
Wiedza
Menu