Strona internetowa dla restauracji – po co ją zakładać?

Strony internetowe oferują duży zwrot z inwestycji i mogą dobrze wpisać się w strategię reklamową. Jeśli planujesz rozwijać swoją firmę w branży hotelarsko-gastronomicznej, posiadanie strony internetowej powinno zajmować pierwsze miejsce na liście priorytetów. Z czasem względnie niewielka inwestycja, jaką jest strona internetowa, zwróci się — przyczyni się do zwiększenia liczby zamówień i rezerwacji w Twoim lokalu. 

Co zrobić, aby to się udało?

1. Kreator stron www – czyli jak zrobić stronę internetową bez większego doświadczenia

1. Kreator stron www – czyli jak zrobić stronę internetową bez większego doświadczenia

Pierwszym krokiem zakładania strony internetowej jest wybór właściwego kreatora. Wybór jest olbrzymi, zanim więc zdecydujesz, który będzie najlepszy z punktu widzenia twojej firmy, warto ustalić wymagania. Budżet oraz poziom umiejętności technicznych z pewnością będzie odgrywał ważną rolę podczas wybierania odpowiedniej platformy. 

Popularne kreatory stron internetowych to na przykład:

 

2. Wybór domeny i hostingu

2. Wybór domeny i hostingu

Po zarejestrowaniu się w jednym z powyższych kreatorów stron internetowych musisz wybrać nazwę domeny oraz plan hostingu, a także skonfigurować konto e-mail.

  • Domena a hosting czym jest domena i na czym polega hosting.
    Dla przypomnienia – domena to element adresu internetowego, który kieruje internautów na daną stronę i składa się z nazwy oraz rozszerzenia (np. .pl, .com lub .eu). Z kolei hosting to nic innego jak umieszczenie Twoich plików ze strony internetowej na serwerze, który jest stale podłączony do internetu.
  • Jak wybrać domenę internetową i sprawdzić czy jest wolna.
    Nazwą domeny powinna być nazwa Twojej firmy. Jeśli ta nazwa jest zajęta, dodaj do niej jakiś odróżniający element, np. nazwę miasta. Zwykle lepiej jest postawić na międzynarodową wersję domeny .com i unikać domen krajowych.
  • Jaki hosting wybrać.
    Kolejnym krokiem jest wybór planu hostingowego. I znowu — znajdź plan hostingu dopasowany do wybranej platformy (np. Wordpress, Home czy Wix). 
  • Założenie konta e-mail.
    Na koniec zostaje założenie konta e-mail. To oczywiście konto e-mail powiązane z domeną. Najlepszym rozwiązaniem jest utworzenie konta e-mail kojarzącego się z lokalem np. info@restauracja.com lub rezerwacje@restauracja.com. 

3. Wybierz szablon strony internetowej

3. Wybierz szablon strony internetowej

Wybieranie szablonu strony www przypomina nieco układanie menu lub wykańczanie wnętrz w restauracji. Twoja strona www to internetowa wizytówka Twojej firmy, a wybór właściwego motywu i szablonu dla strony pomaga zapewnić niezapomniane doświadczenie klientom. Wybierając motyw, odpowiedz sobie na następujące pytania.

  1. Co jest moim celem? Zwiększenie liczby zamówień? Uproszczenie procesu rezerwacji online? Promocja lokalu? Spróbuj znaleźć motyw, który obejmuje już funkcję zamawiania jedzenia online.
  2. Jaki jest Twój styl? Ciemny i nastrojowy, czy żywy i dynamiczny?
  3. Jaką kuchnię oferujesz? Zwykle motyw powinien jednoznacznie wskazywać na to, jaką kuchnię serwujesz. To dodaje autentyczności Tobie i Twojej firmie.
  4. Środowisko użytkownika: Użyj motywu, który zapewnia łatwą nawigację na stronie, zawiera wyraźne przyciski CTA do składania zamówień i tworzenia rezerwacji oraz oferuje wystarczającą ilość miejsca na duże zdjęcia Twoich potraw. Spróbuj znaleźć motyw, który zawiera specjalną sekcję na opinie klientów. 

4. Treść strony interntowej – dodaj informacje na temat swoich usług

4. Treść strony interntowej – dodaj informacje na temat swoich usług

Po skonfigurowaniu podstawowych kwestii możesz zająć się treściami, które będą jak najlepiej reprezentowały Twoją firmę. Typowe informacje, które należy zawrzeć na stronie internetowej w branży gastronomicznej, to:

  • Menu restauracji
    Zamieść cyfrową wersję swojego menu na stronie internetowej. Dołącz również wersję PDF, którą goście będą mogli ściągnąć i zachować na przyszłość. 
  • Zdjęcia potraw
    Jak wiadomo, jemy również oczami. Nie zapomnij dodać wielu zdjęć swoich dań — w formacie galerii lub karuzeli. Dołącz również zdjęcia restauracji, które najlepiej odzwierciedlą panującą tam atmosferę.
  • Lokalizacja restauracji
    Goście muszą wiedzieć, gdzie mieści się Twój lokal. Nawet jeśli oferujesz wyłącznie jedzenie na wynos, podanie podstawowych informacji, takich jak adres czy dane kontaktowe, zwiększa Twoją wiarygodność. 
  • Dane kontaktowe dla rezerwacji i zamówień na wynos
    Dołącz numer telefonu oraz firmowy adres e-mail. Dzięki temu goście będą mogli się z Tobą skontaktować w razie pytań dotyczących rezerwacji, potraw i nie tylko.

5. Recenzje i opinie restauracji

5. Recenzje i opinie restauracji

Klienci bardziej ufają innym klientom niż samym firmom. Skontaktuj się z kilkoma lojalnymi klientami i poproś ich o napisanie recenzji w zamian np. za drinka od firmy.

Obsługa rezerwacji i składania zamówień online

Jeśli Twoim głównym celem jest zwiększenie liczby zamówień i rezerwacji, upewnij się, że Twoja strona pozwala zrobić to wygodnie online.

Rezerwacje stolików online

W przypadku rezerwacji online upewnij się, że system jest zintegrowany z rezerwacjami dokonywanymi offline. Nie wymaga to specjalnych umiejętności technicznych. Trzeba tylko dopilnować, aby wszystkie rezerwacje online były wpisywane do kalendarza lub systemu rezerwacji. Wyznacz jedną osobę, która codziennie będzie sprawdzała rezerwacje internetowe.

Zamawianie jedzenia online

W przypadku zamówień online wprowadź osobny system, który zagwarantuje, że ani klienci internetowi, ani klienci w lokalu nie będą zmuszeni czekać zbyt długo na swoje zamówienie. Ponieważ w większości kuchni znajduje się wyznaczona sekcja do przygotowywania dostaw lub wynosów, dopilnuj, aby pracownicy w tej sekcji faktycznie byli odpowiedzialni tylko za zamówienia online. To usprawni cały proces — klienci nie będą się niecierpliwić, a załoga nie będzie narażona na przepracowanie. 

 

6. Zarejestruj się w usłudze Google Moja Firma

6. Zarejestruj się w usłudze Google Moja Firma

Każda firma powinna znajdować się w wyszukiwarce Google, ponieważ zwiększa to jej widoczność i dodaje wiarygodności.