Co roku w listopadzie hucznie obchodzi się Święto Wina. Wszystko zaczęło się kilka wieków temu we Francji i trwa do dziś na poziomie ponad 60 mln butelek Beaujolais Nouveau sprzedawanych na całym świecie. Sprawdźmy, w czym tkwi jego fenomen i jak zorganizować święto wina w swojej restauracji.

To był dobry rok

Trzeci czwartek listopada ma wyjątkowe znaczenie przede wszystkim dla francuskiego regionu Beaujolais, ale także dla pasjonatów czerwonego wina z całego świata. Dzięki przyspieszonemu procesowi winifikacji (maceracji węglowej) winogron gamay, najwięksi producenci wina dostarczają je na rynek od razu po zakończeniu fermentacji, aby podkreślić udaną produkcję i móc celebrować w radości smak trunku w gronie najbliższych. Ludzie spotykają się w restauracjach, pubach lub na ulicach, degustują Beaujolais i świętują przez kilka dni. Ponadto termin wielkiej fety jest we Francji usankcjonowany prawnie.

Listopadowe Święto Wina to absolutny fenomen w skali globalnej. Jego charakter jest bezpretensjonalny i służy wyłącznie spotkaniom towarzyskim, podczas których pije się  świeże wino z bieżącego rocznika. Beaujolais Nouveau jest równoznaczne z określeniem „primeur”, czyli „pierwsze” - francuską tradycję picia młodego wina przejęli także Włosi ze swoim novello czy Hiszpanie z joven, jednak zdecydowanie niekwestionowanym liderem pośród win tuż po fermentacji jest marka Beaujolais ze wschodnich obszarów Francji. Aż 47% Beaujolais Primeur jest przeznaczone na eksport - największym odbiorcą wina jest Japonia.

le beaujolais nouveau

 

Profil wina

Beaujolais Nouveau to wino, którego smak jest kwaskowo-owocowy, cierpki, nierzadko z wyczuwalnym bukietem czerwonej porzeczki lub truskawek. W zależności od producenta, osiąga najczęściej purpurowo-fioletową barwę i najlepiej smakuje schłodzone do temperatury 12-16°C. Szczep winogron gamay powoduje, że wino jest lekkie, niezwykle aromatyczne i uniwersalne pod względem kulinarnym – doskonale sprawdza się zarówno do mięs, jak i serów, jednak pamiętajmy, że wobec wspomnianej uniwersalności mają zastrzeżenia głównie francuscy sommelierzy, którzy twierdzą, iż taka ocena jest krzywdząca dla marki i zaniża jego jakość oraz wartość.

Produkcja Beaujolais Nouveau zamyka się w ok. 1,2 mln hektolitrów wina rocznie. Ważność trunku wynosi od 6 tygodni do 1 roku. Połowa win z regionu produkowana jest właśnie w opcji beaujolais nouveau, oprócz niej sklasyfikowano zwykłe beaujolais, beaujolais villages i crus beaujolais, które maja uprawnienia do nazwy własnej, np.  Chénas, Brouilly,  Chiroubles, Fleurie czy Julienas – czas na ich spożycie to od 5-10 lat.

Święto wina w restauracji

Święto Beaujolais Nouveau to świetna okazja do zorganizowania w naszej restauracji wieczoru w stylu francuskim. Podczas takiego eventu nie może zabraknąć butelki młodego wina oraz specjalnie skonstruowanego na tę okoliczność menu. Warto pomyśleć, aby w karcie znalazły się potrawy z drobiu, czerwonego mięsa, sery lub wytrawne tarty, które bardzo dobrze komponują się ze smakiem Beaujolais Nouveau, np. wołowinę z brokułem duszoną w koprze włoskiem, tartę ze szparagami z sosem serowym czy drobiową roladę ze szpinakiem i camembert.

Ówcześnie wino podawano do dań z podrobów, do kaszanki, wieprzowiny lub pieczonych kasztanów, dlatego warto sięgnąć po XVI-wieczne inspiracje i wykorzystać je w nowatorskiej odsłonie, budując swoje menu. Miejmy na uwadze fakt, iż na fuzję smaków z młodym winem w roli głównej nie wpłyną potrawy rybne i słodkie desery, dlatego starajmy się unikać tego rodzaju konfiguracji.

Święto Wina w restauracji to również okazja do stworzenia przyjemnej atmosfery z pomocą francuskiej muzyki na żywo, darmowej lampki wina w ramach powitania gości czy warsztatów winiarskich z  profesjonalnym kiperem przed kolacją.